de eerste dagen in Kameroen - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Milou Boer - WaarBenJij.nu de eerste dagen in Kameroen - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Milou Boer - WaarBenJij.nu

de eerste dagen in Kameroen

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

02 Februari 2016 | Kameroen, Bamenda

31/01/2016: Gisteren zijn we om 17.30 uur aangekomen in Douala op het vliegveld. De eerste paar uur in het vliegtuig hebben we last van turbulentie gehad, maar daarna niet meer. Na ruim een uur stonden we eindelijk buiten met onze koffers, waar Viktor (de chauffeur) op ons aan het wachten was. Toen we uit het vliegtuig stapte viel 1 ding me gelijk op, wat een andere licht hier!
Viktor bracht ons naar het Guest House waar we deze nacht sliepen. We hebben de eerste avond in Douala pizza en patat met kip op. Hierna is Truus nog water gaan kopen en eenmaal weer bij het Guest House aangekomen mochten we even met Truus haar mobiel het thuisfront bellen om te laten weten dat we veilig zijn aangekomen. Ik heb Jorick gebeld, en het was heel fijn om hem even te spreken, na het afscheid nemen ’s ochtends wat toch best zwaar was.
Vanochtend zijn er na een nacht op een hard en krakend bed slapen om 7 uur door Viktor opgehaald. We zijn onderweg naar Bamenda. Eerst zijn we langs de winkel gegaan en hebben hier stokbrood voor onderweg gekocht. Er was al volop leven in de stad om deze tijd! Op alle velden werd er al door grote groepen kinderen gevoetbald en langs de weg was er ochtendgymnastiek.
Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we langs een fruitkraampje van een vriend van Viktor. Hier kregen we een stuk verse ananas en hier hebben we nog wat ananassen gekocht, zoveel lekkerder dan in Nederland!
We reden over de hoofdweg van de omgeving: een gekkenhuis! Alles reed dwars en door elkaar, alle auto’s toeteren overal bij hier en er liepen gewoon mensen over straat. In de weg zijn grote hobbels maar ook grote gaten. De grote hobbels worden ‘sleeping police’ genoemd.
Onderweg reden we langs allemaal krottenwijken. Hier zag je veel hutjes, zelfgemaakte en afgebroken huisjes en kapotte auto’s die er waarschijnlijk al erg lang liggen. Ook waren er veel kraampjes met eten langs de weg, en mensen die de weg opliepen om eten te verkopen.
Ook zagen we een aantal groepjes mannen met koeien lopen, die lopen wekelijks 300 km van Bamenda naar Douala om op donderdag op de koeienmarkt te staan.
Rond half 2 kwamen we aan in Bamenda. Hier hebben we een aantal mensen leren kennen waaronder Basil, waarmee we morgen ochtend op pad gaan. Het was een drukke dag vandaag met erg veel nieuwe indrukken.
01/02/2016: Vanmorgen zijn we om 8 uur door Basil opgehaald. Hij ging met Melanie en mij een tocht maken. We zijn iets meer dan 3 uur aan het lopen geweest. Eerst liepen we over een markt, die uitkwam in een woonwijk. Hier stonden allemaal kleine zelfgemaakte huisjes, van planken hout of zelfgemaakte stenen. Dit was indrukwekkend om te zien. Hier hebben we een groot stuk tussendoor gelopen, alle mensen hier zijn erg vriendelijk trouwens! Via allerlei smalle wegen kwamen we uit bij een waterval. Helaas is het geen regenseizoen, dan is de waterval erg groot, alsnog was het gaaf om dit te zien, want we waren erg hoog op de berg en het was een hele hoge waterval. We zijn nog verder de berg opgeklommen. Onderweg heeft Basil ons veel verteld over de natuur, historie en bevolking in Kameroen.
Ook kwamen we langs het huisje van Basil. Hier hebben we even binnen gezeten en bij zijn werkplaats gekeken. Hij is bronswerker en zijn broer is houtwerker. Bij de werkplaats en de opslagplaats mochten wij kijken. Hierna zijn we weer naar de Guest House gegaan en is Basil voor ons geld gaan wisselen en een Kameroense simkaart gaan halen en zijn wij met Truus stokbrood gaan kopen. Na de lunch zijn we vertrokken naar Mankon, hier loopt een waterproject. We gingen kijken hoe het ermee ging.
Hierna zijn we nog naar Babanki gegaan, hier is een Techinal High school waar 500 kinderen op school zitten met 2 echte klaslokalen en 2 workshop lokalen. We werden hier ontvangen met een welkomstlied en dansje van de kinderen, dit was erg leuk om te zien!
’s Avonds hadden we eindelijk wifi en heb ik iedereen kunnen bijpraten en kunnen skypen met Jorick. Dit was erg fijn om elkaar weer even te zien!
02/02/2016: Vanochtend zijn we naar Mbingo geweest. Hier is de dovenschool waar ik stage ga lopen. We hebben een rondleiding gehad en alle leerlingen gezien. We hebben een gesprek gehad met de directeur en een plan gemaakt van mijn taken daar. Dit was een leuke eerste indruk van de school, en de directeur was enthousiast dus dit beloofd een leuke stage te worden!
’s Middags zijn we naar de grote markt gegaan. We gingen hierheen met een taxi (de taxi’s worden hier volgestouwd met mensen, haha) Eenmaal op de markt aangekomen kwam Truus al snel bekende tegen. Hier gingen we even bijzitten. Gelijk kwam er een klein meisje op schoot en kroelen en mij witte handen bestuderen. Ze begon met lachen en is niet meer gestopt. Dit was erg lief! Hierna zijn we de markt op gegaan en zijn we erachter gekomen dat je hier zoveel kan kopen, zelfs spaghetti en macaroni. Terug zijn we weer met de taxi gegaan, waar 2 mensen samen op de voorstoel moesten zitten, dit is hier erg normaal!
Vandaag was weer een warme, leuke, drukke dag. (maar in de avonden wel frisser)

• 02 Februari 2016 - 20:56

Patricia:

Super leuk om te lezen! Geniet ervan meid!

• 02 Februari 2016 - 21:03

Monica :

Superleuk om je reisverslag te lezen. Ik ben blij dat je goed aangekomen bent.
    Groetjes

• 02 Februari 2016 - 22:56

Marjan Middelburg:

Hallo Milou,

Wat ontzettend leuk om je eerste ervaringen te lezen. Wat leef je nu in een andere wereld. Ik herken veel dingen die je beschrijft van onze vakanties.
    Ik wens je een heerlijke tijd en wens je heel veel succes met je prachtige stage!
    Heel veel liefs,
    Marjan

• 03 Februari 2016 - 09:11

Brugklas:

Hoi juf Milou,
    We hebben net je stukje gelezen en de foto's bekeken.
    Alicia mist je heel erg.
    Mustafa denkt dat de foto's nep zijn. Dat je voor een poster staat!
    We hebben genoten van je verhaal en we blijven je volgen.
    Veel plezier en succes zegt Alicia.
    doei

• 03 Februari 2016 - 10:33

Corina:

Hallo milou vind het erg leuk om je verslagen te blijven volgen,wat anders leven daar he even wennen

• 03 Februari 2016 - 17:13

Miranda Buijs:

He Milou superleuk om je te volgen geniet ervan!!!

• 03 Februari 2016 - 20:32

Ida Vreeman :

Wat ontzettend leuk om te lezen Milou. Je krijgt zo een goede indruk! Succes straks met je werkzaamheden!