Even een update hoe het gaat - Reisverslag uit Njinikom, Kameroen van Milou Boer - WaarBenJij.nu Even een update hoe het gaat - Reisverslag uit Njinikom, Kameroen van Milou Boer - WaarBenJij.nu

Even een update hoe het gaat

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

29 Februari 2016 | Kameroen, Njinikom

Hallo allemaal,

Ondertussen ben ik alweer een maand in Kameroen, de tijd gaat toch best snel!
Ook ben ik in die maand al 2 keer ziek geweest, sinds vrijdag is de tweede keer, het gaat langzamerhand steeds beter en hopelijk is het snel over, en blijft het voorlopig bij deze 2 keer!
Het water en de elektriciteit wisselen elkaar goed af met uitvallen, dan hebben we een paar uur geen elektriciteit en dan een paar uur geen water. Afgelopen week hebben we 4 dagen geen water gehad, dus veel met emmertjes de berg op gesleept. Gelukkig blijft het nu steeds bij een paar uur, hopen dat dit zo blijft! Sinds zondag is er een stroomstoring, de generator was in brand gevlogen. De stroom doet het sinds eind van zondagmiddag weer en de wifi sinds vanmiddag.

Het leven hier is echt het Afrikaanse leven, om naar de dovenschool in Mbingo te gaan heb ik een vaste taxichauffeur. In het begin kwam hij keurig op tijd, en zelfs te vroeg. Afgelopen week heb ik een keer anderhalf uur op hem zitten wachten ’s middags en donderdag kwam hij helemaal niet opdagen. Er wordt dan vanuit hem niet gecommuniceerd dat hij later is of niet komt, dit is wel even wennen, als je het Nederlandse ov gewend bent waar precies staat aangegeven hoeveel vertraging de bus heeft, hahah.
Ook op de school hier in Njinikom is alles zo anders en ongeregeld. Dan zit de deur van het magazijn op slot, waarin alle lesvoorbereidingen liggen, en de lerares wist écht niet meer wat ze had voorbereid, dus heb ik de hele dag maar een beetje geïmproviseerd, bij 75 gillende kinderen.

Verder probeer ik zo vaak mogelijk naar het weeshuis te gaan en de kinderen hier te vermaken. We zijn hier al met ballonnen en met bellenblaas geweest. Wat kunnen kinderen hier toch blij mee zijn!, maar ook de begeleidsters van de kinderen. Vooral de ballonnen was een groot succes. Ze waren ons heel dankbaar. Alle kinderen die normaal stil zitten en niet veel doen, waren met de ballonnen volop aan het spelen. Ook de nonnen van het weeshuis vonden de ballonnen geweldig en waren lummeltje aan het spelen. Dit was erg leuk en zullen we dus zeker vaker doen!

Ondertussen heb ik in een naaiwinkeltje al een rok en een tas laten maken. Super gaaf zijn ze geworden en de rok is precies op maat gemaakt. Iedereen uit ons huisje is volop kleding en tassen aan het laten maken in de naaiwinkeltjes, ze zullen deze maanden dus een grote omzet hebben, haha. Maar er zijn ook erg leuke en vrolijke stofjes hier.

We zijn planningen aan het maken om nog een weekend naar Bamenda te gaan, souvenirtjes shoppen en naar de goede wifi toe:) en een weekend naar de watervallen van Wum en om een dag naar de theeplantages hier in een dorpje te gaan. Zo hebben we af en toe een leuk uitstapje, want zo lang blijven we hier niet meer, nog 64 dagen in totaal en 47 dagen totdat Jorick en Martijn komen. De laatste anderhalve week gaan we ook nog rondreizen in Kameroen, naar Bamenda, Kibir, Mount Cameroon en Limbe.

Ondertussen leren we hier steeds meer mensen kennen, wat erg leuk is. De ene wilt ons een rondleiding door de onbekende stukjes van Njinikom geven en bij een ander zijn we uitgenodigd om te eten. Mensen hier zijn erg vriendelijk en behulpzaam.

Nog steeds is het hier erg warm, en wordt het steeds warmer omdat het regenseizoen eraan komt.
Groetjes uit het warme Kameroen.
Liefs, Milou

• 29 Februari 2016 - 19:46

Hannie:

Ook al appen we iedere dag even, is dit ook weer zooo leuk om te lezen!!

• 29 Februari 2016 - 20:30

Wil De Bruin:

Wat een leuk verslag Milou, jammer dat je wel ziek was. Altijd wat water in voorraad tappen, kaarsen voor licht en gasflessen voor koken als er geen elektra is. Ja, improviseren leer je daar wel. Dat hadden wij in Egypte ook. De pupjes zijn allemaal weer verspreid over het land. Het is weer stil. Ik zal proberen nog wat bij je moeder te brengen zodat je vriend dat mee kan nemen. Nog een fijne tijd. Groetjes

• 29 Februari 2016 - 21:22

Yvonne Geleijnse:

Hoi Milou, wat leuk om weer wat van je te horen! Wat een waardevolle ervaring is zo'n stage toch. En leuk dat je ook tijd hebt om dingen te gaan bekijken. Veel plezier!

• 10 Maart 2016 - 09:11

Alice Davison:

Hi Milou,

I love reading your adventures and seeing your photos. It is a wonder to be able to take in another culture and one that is so different to what you are used to. I hope the water stays running and the electricity going when you need it! Enjoy the trips you make in your spare time as you will be home again before you know it! Groetjes Alice en John